تلفن : 02146018536
ایمیل : info@dtechs.ir
صفر تا صد درمورد هدست واقعیت مجازی
  • hamidreza98
  • 1403/01/15
  • 0 نظر

صفر تا صد درمورد هدست واقعیت مجازی

آیا تا‌به‌‌حال از تکنولوژی واقعیت مجازی استفاده کرده‌اید؟ تجربه یک دنیای واقعی با قراردادن هدست مجازی روی سر شما این امکان را می‌دهد که خود را دز محیط‌های مختلف ببینید که پس از مدتی ذهن شما این واقعیت که در آن مکان قرار دارید را خواهد پذیرفت.

با استفاده از این هدست برای اولین بار محیطی را برایتان قابل‌مشاهده و تجربه‌کردن می‌کند. هدست‌ها با‌توجه‌به سطح تکنولوژی بالایی که دارند حسی مشابه قرارگرفتن در محیط طبیعی یا بازی را برای شما به ارمغان می‌آورند. همچنین این هدست امکان فراهم‌کردن سفرهای هیجان‌انگیز، مناطق ‌دیدنی و ... را به همراه دارد.

نحوه کارکرد هدست و اجزای آن

نحوه کارکرد هدست و اجزای آن

کارکردن با این هدست بسیار معمولی بوده و از اجزای بسیار ساده‌ای تشکیل شده است. امروزه که مدت‌زمان زیادی از عمر این تکنولوژی گذشته است بازی و نرم‌افزارهای متفاوتی به‌صورت پولی و رایگان برای تمامی سیستم‌ها طراحی شده است. در غیر این موارد هدست به شما امکان تماشای فیلم‌های سه‌بعدی را می‌دهد.

عملکرد این هدست‌ها به‌گونه‌ای بوده که نرم‌افزار بازی یا فیلم به دو قسمت تقسیم می‌شود تا دستگاه در بهترین حالت ممکن عمل کند. همچنین

عملکردی باعث می‌شود تصاویر و ویدئو‌های مجازی به شکل واقعی‌تری تجسم ‌شوند تا روند بازی را به خوبی طی کرده و از آن لذت ببرید.

مزایا استفاده از هدست های واقعیت مجازی

*    واقعیت مجازی به کاربران این اجازه را می‌دهد به مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری در سراسر جهان سفر کنند.
*    کاربران با استفاده از هدست در بازی‌های سه‌بعدی حس تعامل و کنترل‌کردن محیط را تجربه می‌کنند.
*    غرق‌شدن در فضاهای سه‌بعدی را امکان‌پذیر می‌کند.
*    در حوزه پزشکی نقش بسیار مهمی دارد.
*    برای مهندسان و طراحان سازه‌ها را به بهترین نحو نمایش می‌دهد.
*    فرصت بسیار فوق‌العاده‌ای برای سرگرمی فراهم می‌کند.

کاربردهای گسترده هدست واقعیت مجازی

کاربردهای گسترده هدست واقعیت مجازی

همچنین تکنولوژی خاصی قطعاً محدودیت برای انجام فعالیت های مختلف را نداشته و مخترعین آن را برای استفاده در ابعاد و شاخه های گوناگون طراحی کرده اند تا علاقه مندان بیشتری را جذب این دستاورد خود کنند. در ادامه چندین مورد از کاربردهای این تکنولوژی محبوب و کاربردی را بیان می کنیم.

صنعت گردشگری

یکی از بارزترین و پرکاربردترین نمونه‌های واقعیت مجازی به صنعت گردشگری ربط داشته که ویدئوهای 360 درجه را با کیفیتی عالی از مکان‌های مختلف، شهر و حتی کشورهای گوناگون تهیه کرده و به گردشگران یا توریست‌ها این امکان داده می‌شود با هدست واقعیت مجازی به مکان‌های دلخواه خود سفر کنند.

بیشتر افراد با مشاهده در این هدست به وجد می‌آیند؛ زیرا با وجود هزاران کیلومتر مسافت و حتی محدودیت در برخی کشورها خیلی راحت و با کمترین هزینه امکان گردش و بازدید برای شما فراهم‌ می‌شود. برخی از ویدئوها آن‌قدر کیفیت بالایی دارند که گویا شما واقعاً در محل حضور دارید و با تمام وجود آن را حس می‌کنید.

بهداشت و درمان

بیشتر آمار تلفات پزشکی خطا در تشخیص بیماری و محل درد بوده که به دلیل همین مشکل در سراسر جهان افرادی جان خود را از دست داده‌اند. با روی کار آمدن واقعیت مجازی در صنعت پزشکی امکان تشخیص درست، اسکن و نمایش مدل سه‌بعدی از اندام بیمار را به شفاف‌ترین حالت ممکن برای پزشکان فراهم کرده است.

این روش به پزشکان و جراحان این امکان را می‌دهد که با‌تجربه و همچنین اتکا به این فناوری بی‌نظیر روش‌های درمانی بهتری را بیابند و آن‌ها را ارائه دهند. با استفاده از واقعیت مجازی درمان و عمل‌های جراحی پیچیده برای پزشکان راحت شده و کارهای خود را بهتر پیش می‌برند.

بنگاه املاک

شاید یکی از سخت‌ترین تجربه‌ها برای خرید ساختمان یا آپارتمان جستجو و بازدید آن‌ها در شهرهای بزرگ بوده و این را بهتر می‌دانید که همچون کاری انرژی و هزینه زیادی را صرف می‌کند تا تک‌تک مکان‌ها از فضای نزدیک مشاهده شوند و درعین‌حال مدت زمان خیلی زیادی طول کشیده و صرفه‌جویی در زمان انجام نمی‌شود.

برخی از مشاوران املاک یا خود بنگاه‌ها با استفاده از هدست واقعیت مجازی به تمامی مشتریان این امکان را می‌دهند تا به‌صورت غیرمستقیم و مجازی از تمامی فضای ساختمان بازدید کنند بدون اینکه در آنجا حضور داشته باشند. این هدست از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و موجب بالارفتن متقاضیان بنگاه می‌شود. 

صنعت هوافضا

از قدیم دانشمندان دنبال راهی برای این هستند که اثری از سیارات دیگر پیدا کنند که در بعضی مواقع شرایط اعزام انسان‌ها به دیگر سیارات مقدور نیست و خطراتی را در پیش دارد. با کمک هدست واقعیت مجازی تماشای فضای آسمان از راه‌های دور امکان‌پذیر می‌شود.

انواع هدست واقعیت مجازی

انواع هدست واقعیت مجازی

اولین موردی که در خرید هدست واقعیت مجازی باید به آن بپردازید انواع هدست‌ها بوده است. در دنیای امروزه هدست‌های واقعیت مجازی در انواع گوناگون توسط برندها ساخته می‌شوند. در ادامه انواع هدست که در 3 دسته‌بندی قرار دارند را بیان می‌کنیم.

هدست سیمی

این مدل هدست توسط یک کابل به کامپیوتر یا انواع کنسول متصل می‌شود. در این هنگام سیگنال VR به هدست ارسال شده و هدست آن را به‌صورت واقعیت مجازی به شما نمایش می‌دهد. این نوع هدست‌ها جزو بهترین و قدرتمندترین مدل‌ها محسوب می‌شوند.

هدست بی سیم

برای انتخاب هدست واقعیت مجازی مستقل باید این مدل را انتخاب کنید. این نوع هدست برای فعالیت هیچ نیازی به کابل ندارد و از طریق امواج وای‌فای اطلاعات مشخص شده را ارسال و دریافت می‌کنند. این مدل هدست نسبت به مدل سیمی قدرت پردازشی کمتری داشته و گاهی اوقات به مشکل می‌خورد.

هدست واقعیت مجازی با گوشی

آخرین نوع از تمامی انواع هدست‌ها مدل‌هایی بوده که با گوشی کار می‌کنند. این مدل کاملاً با بقیه هدست‌ها متفاوت و برای اتصال احتیاجی به کنسول و کامپیوتر ندارد و در عوض آن از گوشی هوشمند استفاده شده است. به طور کلی گوشی وظیفه پردازش واقعیت مجازی را بر عهده دارد.

نکات مهم خرید هدست واقعیت مجازی

نکات مهم خرید هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی یکی از دستاوردهای مهم بوده است که با امکانات پیشرفته‌ای که دارد تمامی کاربران را وارد یک دنیایی می‌کند که بسیار شباهت به دنیای واقعی را دارد. هنگام خرید هدست باید به نکاتی توجه کنید تا مدل یا نوع هدست شما با دوام و طول عمر بالایی همراه باشد.

نوع هدست

اولین نکته هنگام خرید هدست توجه ویژه به نوع آن است. با توجه به مطالب قبلی که راجع‌به انواع هدست بیان کردیم شما باید از بین نمایشگر ثابت و قابل سازگاری با گوشی هوشمند یکی را انتخاب و از آن استفاده کنید. افرادی که قصد خرید هدست مبتنی بر تلفن‌ همراه را دارند باید به مدل گوشی و اندازه آن توجه کنند.

راحتی حین استفاده از هدست

مورد بعدی هنگام انتخاب هدست توجه به راحتی کاربر هنگام استفاده از محصول بوده است. حتی اگر گران‌ترین و مجهزترین هدست را خریداری کنید؛ اما هنگام استفاده باعث ایجاد ناراحتی در صورت شما شود پس از مدتی آن را کنار گذاشته و از خرید آن دچار پشیمانی می‌شوید.

حسگرهای هدست

هنگام انتخاب و خرید هدست حتماً به حسگرهای تعبیه شده روی دستگاه توجه داشته باشید. اگر می‌خواهید بهترین هدست را داشته باشید باید حین انتخاب به حسگرهای رد زنی چرخش سر، دست، چشم و دسته بازی مخصوص گیم توجه داشته باشید؛ زیرا هدستی با این ویژگی ظاهری بهترین مدل از انواع خود محسوب می‌شود.

قابلیت تنظیم بند هدست

حتماً دنبال خرید هدست‌هایی باشید که دارای بندهایی منعطف با قابلیت تغییر اندازه باشند. در این حالت شما هدست را متناسب با بزرگی یا کوچکی سر خود تغییر داده و هدست را روی سر خود محکم می‌کنید. با تغییر اندازه هدست بدون نگرانی بابت سرخوردگی یا افتادن هدست فعالیتی شاد در دنیای مجازی دارید.

خروجی صدا از هدست

در خرید حتماً به فاکتور صدا و کیفیت آن توجه لازم را داشته باشید. برخی از هدست‌ها با برخورداری از گوشی‌های فومی دارای درگاهی برای نصب هنذفری هستند. در واقع یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب می‌شود شما در دنیای مجازی غرق شوید صدای آن بوده است.

قطر لنز هدست

یکی دیگر از فاکتورها هنگام خرید هدست واقعیت مجازی توجه به قطر لنز به‌کاررفته در آن بوده است. بد نیست بدانید که هر چه قطر لنز در هدست بیشتر باشد تصاویری با وضوح بهتر را به شما نمایش می‌‌دهد. البته علاوه بر آن با بیشترشدن قطر لنز هدست زاویه دید شما هم بهتر خواهد شد.

کیفیت تصویر هدست

اگر هدست شما از دسته سازگار با نمایشگر تلفن هوشمند باشد 40% از کیفیت مربوط به لنزها و 60% مابقی را کیفیت صفحه تلفن شما تشکیل می‌دهد. اگر دستگاه شما جزو نوع دوم؛ یعنی نمایشگر ثابت و قابلیت کنترل مستقل باشد باید به ویژگی‌های نمایشگر آن دقت خاصی بکنید.

قیمت هدست

خیالتان نسبت به قیمت هدست‌های واقعیت مجازی در بازار ایران راحت باشد؛ زیرا به‌گونه‌ای بوده که هر فردی می‌تواند حتی برای یک‌بار موفق به خرید مدلی پایین رده، میان رده یا سطح بالا شود که این مدل هدست‌ها هم برای استفاده شخصی و حتی به‌عنوان هدیه گزینه بسیار مناسبی هستند.

البته به نکات گفته‌شده هنگام خرید توجه کنید. شما باید محصولی را خریداری کنید که ضمن تولید توسط یک برند محبوب دارای خدمات و تجهیزات جانبی نیز باشد. این دلیل هم موجب ماندگاری بالا محصول می‌شود و از هزینه‌ای که برای خرید آن صرف کردید پشیمان نمی‌شوید.

سخن پایانی

از اولین تلاش گوگل تاکنون مدت زیادی گذشته و عینک‌های هوشمند پیشرفت بالایی داشته‌اند. تعداد بالایی از تولیدکنندگان با سرعت در حال توسعه این تکنولوژی هستند و با گذشت زمان شفافیت تصویر، وضوح و دید آن بسیار بهتر از گذشته شده است. با خرید هدست واقعیت مجازی برای خود بهترین تجربه‌ها را به ارمغان بیاورید.

پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند