تلفن : 02146018536
ایمیل : info@dtechs.ir
تمام دلایل مهم برای خرید مینی پی سی
  • hamidreza98
  • 1402/10/19
  • 1 نظر

صفر تا صد خرید مینی پی سی + کاربرد و انواع آن

در این مقاله قصد داریم به معرفی مینی پی سی و مزایایی که برای کاربران به همراه دارد بپردازیم. اغلب ما در فضای کار یا هر محیط دیگری با کامپیوترها سروکار داریم.
 

طی سال های اخیر افرادی جهت ضمن ادامه فعالیت خود در شرکت یا کارخانه و یا کافی نت ملزم به استفاده از کیس های رایانه (سرور) بودند. در این شرایط اکثرا با مشکلاتی همچون کمبود جا مواجه هستند. همچنین در صورت ایجاد بروز مشکل حمل و نقل آن برای تعمیر به مکان دیگری بسیار کار دشواری است. از سایر مشکلات کامپیوترها میتوان به مصرف زیاد انرژی اشاره کرد. با پیشرفت فناوری، افرادی که تجربه پژوهش در این زمینه را دارند به مرور روش هایی را برای حل مشکلات ارائه دادند.

از مهمترین آنها ساخت CPU های بخش مرکزی بود. این پردازشگر‌ها میتوانند مقدار قابل توجهی در مصرف انرژی بهینه سازی داشته و همچنین عملکرد مینی کامپیوتر را افزایش دهند.

بنابراین می توان گفت مینی پی سی های عرضه شده به بازار از سخت افزار یک کامپیوتر کامل برخوردار هستند. کیس کوچک مانند یک هارد اکسترنال، که به اصطلاح (Mini Computer) نامیده می‌شوند. اما در برخی کشورها به آن نت تاپ هم گفته می‌شود.

معرفی مینی پی سی 

معرفی مینی پی سی

مینی پیسی یا به اصطلاح کامپیوتر کوچک بیانگر قدرت و کاربرد مطلوب و هماهنگی قطعات است. این محصول پرقدرت میتواند راندمان بسیار بالایی را به دلیل هماهنگی قطعات از سوی شرکت سازنده برای کاربر به وجود آورد. این کامپیوترها علاوه بر کاهش مصرف انرژی، اندازه بسیار کوچک، حذف کیس کارایی بیشتری را در اختیار شما کاربران عزیز قرار می‌دهند.

 مینی کامپیوتر ها با کاهش هزینه‌های مصرف انرژی،  تعمیرات و نگهداری آسان تر در مقایسه با کامپیوترهای شخصی و ال این وان ها مزیت های بهتری دارند.

 شایان ذکر است نصب و راه اندازی این کامپیوتر و جایگذاری رم و هارد حداقل ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

 هم‌چنین امکاناتی مانند به کارگیری حافظه‌های پرسرعت نظیر SSD و حافظه M2، وجود پورت های متنوع و مدیریت از چند مانیتور نشان دهنده  قدرت و کارایی محصول در دنیای فناوری است.

مزیت های استفاده از مینی پی سی

مزیت های استفاده از مینی پی سی در مصارف متنوع

از مهمترین مزیت های کامپیوتر کوچک میتوان به زمانی که نیاز به پخش مولتی مدیا نیاز رایانه باشد اشاره کرد. همانگونه  که ذکر شد شد این محصول در مصرف انرژی به شدت صرفه جویی می‌کند.

مینی پی سی ها در صورت ضعیف بودن نیز توانایی انجام کار یک کامپیوتر را دارا هستند. همچنین می توانید از آنها در قالب  یک کنسول ساده استفاده کنید.

 این محصولات تمامی امکانات یک کامپیوتر معمولی را شامل می شوند، همچون پورت‌های USB، پورت LAN و بلوتوث و وای فای و خروجی HDMI و هدفون.

 کامپیوتر های کوچک قدرتمند را می توانید در هر فضایی به خدمت بگیرید تا قدرت و سرعت را همزمان تجربه کنید.

 مینی پی سی را می توان براساس ویژگی های فنی هر مدل برای کاربردهای خاصی به کار گرفت. در ادامه به بررسی بعضی از امکانات و کاربردهای Mini PC می پردازیم:

مینی پی سی جهت تولید محتوا

 از مینی پی سی جهت تولید محتوا و پردازش های قدرتمند گرافیکی استفاده می شود. Mini PC ها قدرت و کاربرد منحصر بفردی  را در زمان کار برای ساخت تصاویر و یا انیمیشن به وجود می آورند و همچون یک سیستم حرفه ای کیفیت تصویر ۴K دارند.  این کامپیوتر های کوچک امکان اتصال چند مانیتور به صورت هم‌زمان را دارند.  این ویژگی شرایط بسیار مطلوبی را جهت انجام فعالیت های حرفه‌ای و پردازش‌های سنگین گرافیکی فراهم کرده‌است.

بازی های کامپیوتری بر روی مینی پی سی ها

نصب بازی های کامپیوتری بر روی مینی پی سی ها علاقه مندی خاصی را برای کامپیوتری یا گیمرها ایجاد میکند. برای مثال Mini PC های اینتل نسل ۶ در نسخه KYK ویژه بازی هستند. با بهره مندی از پردازنده Core i7 و پردازشگر گرافیکی Iris Pro Graphic و پورت های متنوع همچون Thunderbolt 3.0 قدرتی فوق العاده را برای عاشقان بازی های کامپیوتری به ایجاد کرده است. وجود پردازنده های اصلی و گرافیکی قدرتمند را می توانید در نسل ۸ مینی پی سی های اینتل مشاهده کنید.

مینی کامپیوتر ها در مصارف شخصی

مینی کامپیوتر ها در مصارف شخصی

از اصلی ترین ترین کاربرد های این کامپیوترها می توان به نسخه هایی با پردازنده Core i3 و Core i5 اشاره داشت. از این مدل کامپیوترهای کوچک می توان برای جست و جو در اینترنت، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و انجام فعالیت های خصوصی بهره مند شد. به طور مبی می تواند همچون یک سینمای خانگی قوی را برای شما ایفا کند.
مینی پی سی فیلم و سریال های شما را  با کیفیت ۴K به تصویر میکشد. بنابراین اغلب این مینی کامپیوترها دارای درگاه های خروجی بوده، که هریک قابلیت ارائه بالاترین کیفیت تصویر ممکن را ارائه دهند.

مینی پی سی ها در مصارف اداری

مینی پی سی ها در مصارف اداری

شرکت ها و مشاغل اداری می توانند بسته به نیاز خود از بین مدل های مختلف بهترین را انتخاب نمایند. به طور مثال Mini PC‌های اینتل با اندازه ۱۱۰x115x50 میلیمتر فقط به اندازه یک کف دست فضا اشغال میکنند.

 بنابراین شما میتوانید به آسانی آن را در کنار میز کار خود قرار داده و یا با استفاده از یک پایه ویژه به قسمت پشتی صفحه مانیتور متصل کنید. در این شرایط طول سیم ها و کابل ها کمتر می شود و دیگر در معرض دید نخواهد بود.

مینی کامپیتر ها در مصارف سازمانی

مینی کامپیتر ها در مصارف سازمانی

مینی پی سی ها یک ابزار بسیار کارآمد برای شرکت ها و سازمان های بزرگ تجاری معرفی می شوند. سهولت استفاده، تعمیرات و نگهداری ساده در مقابل قدرت منحصر بفرد و قابلیت کارکرد به صورت ۲۴ ساعته و پی در پی را دارا هستند.

 امکان اتصال به ویدئو پروژکتور و صدای بسیار کم مینی‌پی‌سی را به ابزاری فوق العاده برای کمپانی های بزرگ مبدل کرده‌است.

حتما بخوانید: کاربرد مینی پی سی (mini pc) در صنعت چیست؟

تاریخچه معرفی مینی پی سی

ابعاد کامپیوترها به‌ مرور زمان و باتوجه به پیشرفت تکنولوژی در صنایع مختلف کوچک و کوچک‌تر شده‌است، به طوری که اندازه برخی از مینی کامپیوترهای به یک فلش رسیده و به آسانی می‌توان آن‌ها را در جیب  و کیف خود حمل کرد. درسالهاق گذشته که مینی کامپیوترها هنوز مورد طراحی قرار نگرفته بودند کامپیوترها با جثه بزرگتری وجود داشتند. البته با گذشت زمان کامپیوترهای امروزی تحت عنوان کیس کامپیوتر در خانه‌ها وجود دارند.

کیس‌های کامپیوتری کاربرد های بسیاری داشتند تا اینکه با به وجود آمدن میکروپروسسورهای کوچک شاهد طراحی مینی کامپیوترها شدیم. به طور قاطع میتوان گفت که مینی کیس‌های کامپیوتری دقیقا همان کیس‌های کامپیوتری بودند البته تنها تفاوت آنها در اندازه بورد اصلی بود. مینی کامپیوترها هیچ گونه تغییر نسبت به کیس‌ها نداشتن و فقط ابعاد آن‌ها کوچک‌تر شده است.

به طور کلی قدمت مینی پی سی به دهه 1960 باز می گردد. هنگامی که کمپانی IBM مدل IBM 1620 را وارد بازار کرد. این محصول ابعاد کوچکتری داشت و برای استفاده در آموزش و پژوهش‌های علمی ساخته شده بود. در دهه 1970 شرکت Digital Equipment Corporation محصولی را با عنوان PDP-8 را معرفی کرد که از آن با نام نخستین مینی کامپیوترهای تجاری یاد می‌شود. این دستگاه به علت امکاناتی همچون حمل و نقل ساده و هزینه کمتر در مقایسه به کامپیوترهای بزرگ، برای کاربردهای متفاوت کنترل صنعتی و پردازش داده‌ها استفاده می شود.

در دهه 1980 با وارد شدن شرکت‌هایی همچون Commodore و Apple به بازار کامپیوترها، مینی کامپیوترها به شکل خانگی و فردی کار خود را آغاز کردند. این دستگاه‌ها  ابزارهایی نظیر کی‌بورد، مانیتور و درایو دیسک را پشتیبانی میکند.

نکات مهم در زمان خرید مینی کامپیوتر

  1. پردازنده: پردازنده به عنوان مغز مینی کامپیوتر عمل میکند و وظیفه نمایش اطلاعات را بر عهده دارد. پردازنده‌های مینی کامپیوترها اغلب از خانواده Intel Core i3، Core i5  یا Core i7 هستند. پردازنده‌های متنوعی نیز وجود دارد که ممکن است ضعیف‌تر باشند.
  2. رم : رم حافظه‌ای که برای ذخیره اطلاعات به صورت موقتی از آن استفاده می‌شود. هر چقدر میزان رم بالا باشد، توانایی مینی کامپیوتر بهتر می شود. 
  3. حافظه داخلی یا هارد : قطعا که هر چه میزان حافظه هارد بیشتر باشد، شرایط ذخیره‌سازی داده‌های بیشتری را به وجود می آورد. در مینی کامپیوترها این میزان محدودیت دارد.
  4. گرافیک : مینی کامپیوترها اغلب از کارت گرافیک داخلی برخوردار هستند. کارت گرافیک‌های قوی، قیمت بیشتری خواهند داشت و عملا در مینی کامپیوترها مشاهده نمی‌شوند.
  5. پورت‌ها : مینی کامپیوتر باید پورت‌های مناسبی جهت اتصال به دیگر  دستگاه‌ها را داشته باشد. پورت‌های متنوع در مینی کامپیوترها عبارتند از پورت‌های  USB، HDMI، DisplayPort  و پورت شبکه.

سخن پایانی 

مینی پی سی ها براساس اندازه کمی که دارند قادر به نصب نرم افزارهای معمولی اداری و محاسباتی هستند. قیمت تین کلاینت ها در مقایسه به کامپیوتر های رومیزی بزرگ بسیار اقتصادی تر است.  توجه داشته باشید جهت راه اندازی کامپیوتر های معمولی رومیزی می بایست هر کدام از قطعات آن را  به صورت جداگانه خریداری کنید. همچنین گاهی ممکن است این قطعات تناسبی با یکدیگر نداشته باشند. اما در مینی کامپیوترها به راحتی مشکلات مذکور قابل حل هستند

پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند