تلفن : 02146018536
ایمیل : info@dtechs.ir
کاربرد مینی پی سی (mini pc) در صنعت چیست؟
  • hamidreza98
  • 1402/04/01
  • 8 نظر

کاربرد مینی پی سی (mini pc) در صنعت چیست؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی نسل جدیدی از کامپیوترهای کوچک به بازار عرضه شده اند که کاربردهای بسیار با ظاهری ظریف تر، کارایی و عملکرد بهتری دارند.

ما در این نوشتار در تلاش هستیم اطلاعات مفیدی را در ارتباط با مینی پی سی، انواع mini pc، قیمت و همچنین مزایای این کامپیوترهای کوچک در اختیار شما ‏کاربران عزیز قرار دهیم. با ما همراه باشید.

مینی پی سی چیست

مینی پی سی (mini pc) چیست؟

مینی پی سی یا مینی کامپیوتر (Mini Pc) از بارزترین نمونه های پیشرفت فناوری است که می توان آن را جایگزین  سیستم های کامپیوتری قدیمی یا به اصطلاح دسکتاپ نمود . ظاهر زیباو جذابی که دارد توانسته زیبایی بسیاری را برای آن به ارمغان بیاورد و عملکرد آن را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد .

همان طور که در جریان هستید کامپیوترهای قدیمی ابعاد بسیار بزرگی داشتند و برای افرادی که تمایل داشتند آن را با خود حمل کنند بسیار مشکل آفرین بود این تجهیزات با ابعاد کوچکی که دارند فضای بسیار کمی را از میز کار شما اشغال می کنند و فضای بیشتری را برای انجام امور روزانه در اختیار کاربران قرار می دهد.

 مینی پی سی ها نمونه بارز همان ضرب المثل قدیمی " فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه" است ، این تجهیزات با ابعاد کوچکی که دارند قدرت و کارایی بسیار قوی در مقایسه با سیستم های قدیمی دارند و میزان مصرف انرژی کمتری را مصرف می کند بنابراین برای افرادی که تمایل دارند در انرژی خود صرفه جویی کنند مورد مناسبی به حساب می آید.

قطعات به کار رفته در این تجهیزات هماهنگی بسیار بالایی با هم دیگر دارند و همین امر سبب می شود که مشتری از خرید آن نهایت لذت و رضایت را داشته باشد. 

از دیگر نکاتی که بهتر است در ارتباط با mini pc ها بهتر است بدانید این است که نگهداری آن ها راحت تری در مقایسه با کامپیوترهای دسکتاپ و ال این وان ها دارد همچنین قدرت پردازش بسیار بالایی دارند.

تاریخچه مینی پی سی

تاریخچه مینی پی سی

لفظ مینی پی سی را برای کامپیوترهای ترانزیستوری که ۱۹۶۰ میلادی تولید شده بودند استفاده می شد و دلیل آن نیز حجم و ابعاد کوچکی بود که  این کامپیوترها داشتند، کامپیوترهای ترانزیستوری در مقایسه با کامپیوترهای بزرگ که در آن زمان فضای بسیاری را اشغال می کردند بسیار کوچک بودند و  همین امر توجه بسیاری از افراد را در سراسر دنیا به خود جلب کرده بود.

اولین مینی کامپیوتر  را شرکت Digital Equipment Coporation را تولیدو به بازار عرضه کرد که مجهز به یک سیستم 12 بیتی بود و با نام PDP-8  و به جهانیان معرفی شد.

لازم به ذکر است که شرکت تولید کننده PDP-8  در سال  1957 توسط کنت اولسن راه اندازی شد و توانست  اولین مینی پی سی که در سال  ۱۹۶۴ به بازار ارائه شده بود را با قیمتی حدود ۱8۰۰۰ دلار امریکا به فروش برساند.

انواع مینی پی سی

انواع مینی پی سی یا کامپیوتر کوچیک

پیشرفت علم وتکنولوژی سبب شده است مدل های مختلفی از مینی پی سی با برندهای مختلف به بازار وارد شوند که هر کدام از آن ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. در میان برندهای معتبر جهانی که در زمینه MINI PC به صورت تخصصی فعالیت می کنند می توان به برندهای مینی پی سی اینتل، مینی پی سی دل، مینی پی سی ایسوس، مینی پی سی ازراک، مینی پی سی اچ پی اشاره کرد که فروش بالایی را از آن خود کرده اند.

علاوه بر انجام بازی های رایانه ای، می توان از مینی پی سی ها به عنوان مینی پی سی  اداری استفاده کرد که بیشترین کاربرد را برای ادارات کوچک تا بزرگ دارد و با توجه به اقتصادی بودن آن ها، با حجم کمی که دارد می تواند به بهینه سازی فضای کاری نیز کمک کند.

MINI PC های ادارای کاربری های عمومی دارند و از قسمت های سخت افزاری متوسط برای آن استفاده شده است که قابلیت پشتیبانی از نرم افزارهای آفیس و دیگر نرم افزارهای اداری را دارد.

مینی پی سی ایسوس

MINIPC های خانگی با توجه به کاربری که از آن ها انتظار می رود مجهز به سخت افزارهای متوسط یا قوی هستند و قابلیت پشتیبانی از چندین مانیتور را به صورت همزمان دارد. مینی یو سی های ایسوس را می توان به دیتا پرژکتور، تلویزیون و غیره متصل کرد و از آن به عنوان یک ساندبار حرفه ای استفاده کرد.

بهترین-مینی-پی-سی-های-موجود-در-بازار

بهترین مینی پی سی های موجود در بازار

MINIPC ها را با توجه به کاربردی که دارند نیز به مدل های مختلفی تقسیم بندی می کنند.

مینی pc اقتصادی

مینی پی سی اقتصادی

مینی پی سی اقتصادی که به آن مینی سی پی ارزان نیز می گویند بیشترین استفاده را برای سازمان هایی دارند که به سیستم های کامپیوتری قدرتمند از لحاظ سخت افزاری نیاز ندارند.

این مینی کامپیوترها  در حد تین کلاینت ها هستند و در برخی مواقع می توان آن ها را نیز جایگزین تین کلاینت ها کرد.

مینی پی سی گیمینگ

مینی پی سی گیمینک

مینی پی سی گیمینگ همان طور که از نام آن ها مشخص است بیشترین استفاده را برای  گیمرهایی دارد که تمایل دارند میزکارهایی مرتب و خلوت داشته باشند و به این دلیل که در این مکان ها از بازی های رایانه ای استفاده می شود باید از سخت افزارهای قوی برای آن استفاده کرد.

مینی پی سی های گیمینگ تفاوت های بسیاری  با  مینی پی سی های معمولی دارند  که از عمده ترین آن ها می توان به قابلیت نصب کارت گرافیگ مجزا اشاره کرد، برای نمونه مینی کیس گیمینگ NUC11BTM اینتل قابلیت نصب کارت  گرافیک دو فن را دارد  و در بدنه آن  چراغ های رنگی بکار رفته است که می تواند زیبایی چشم نواز و منحصر به فردی را برای آن به ارمغان بیاورد. 

mini pc بدون-فن

مینی پی سی بدون فن

مینی پی سی های بدون فن که اصطلاحا به آن فن لس نیز می گویند مزیت های بسیاری را برای استفاده کنندگان به دنبال دارد که از مهم ترین آن ها می توان به عدم سر و صدا اشاره کرد و برای محیط هایی  چون بیمارستان و کتابخانه که به سکوت نیاز است گزینه های بسیار مناسبی به حساب می آید.

مدل های مختلفی از مینی پی سی تولید شده است که با پیشرفت علم و تکنولوژی نسل جدیدی از کامپیوترهای کوچک به بازار عرضه شده اند که کاربردهای بسیاری دارند که از مهم ترین مینی پی سی ها می توان به سری Mini PC PB ایسوس  که قابلیت خنک سازی بدون فن را دارد اشاره کرد. 

mini pc مینی پی سی اداری

مینی پی سی اداری

MINIPC های اداری همان طور که از نام آن ها مشخص است برای ادارات و شرکت هایی مناسب است که برای انجام امور خود از برنامه هایی چون آفیس، حسابداری، وب گردی و غیره استفاده می کنند .

لازم به ذکر است که این کامپیوترهای کوچک اداری برای اجرای برنامه های خود نیازمند درگاه های ارتباطی چون اتصال به شبکه، پرینتر، اسکنر و یو اس بی برای اتصال به شبکه و دستگاه های اداری می باشد. در میان نمونه های موجود در بازار می توان گفت که دو مدل  NUC7CJYH و NUC8bels  بیشترین کاربرد را برای ادارات و شرکت ها دارد.

نحوه-استفاده-از-مینی-پی-سی

نحوه استفاده از مینی پی سی

نحوه استفاده از MINI PC با توجه به کاربری که از آن انتطار دارید متفاوت است تنها کافی است آن را از طریق مودم به کامپیوتر متصل کنید. این تجهیزات در امور  مختلفی چون زیر کاربرد دارد:

  • استفاده های سازمانی
  • استفاده شخصی
  • گیمنت ها برای انجام بازی های رایانه ای
  • جهت تدوین محتوا و انجام امور گرافیکی

فرق-مینی-پی-سی-با-تین-کلاینت

فرق مینی پی سی با تین کلاینت

تین کلاینت نوعی کامپیوتر کوچک مبتنی بر سرور هستند که می توانندعملکردی مستقل داشته باشند و بسیاری از تولید کنندگان تمام تلاش خود را به کار برده اند که به ریزترین جزئیات نیز در روند تولید این تجهیزات توجه کنند.

ما در ادامه به برخی از تفاوت های MINI PC و تین کلاینت اشاره خواهیم کرد:

ماندگاری

مینی پی سی در مقایسه با پی سی طول عمر بالایی دارد این در حالی است که طول عمر آن ها نسبت به کلاینت هاکمتر است و این طول عمر به دلیل قطعات سخت افزاری قوی است که برای آن تعبیه شده است که سبب می شود طول عمر بیشتری داشته باشد.

مصرف برق و انرژی

از بارزترین تفاوت های این دو کامپیوتر در میزان برق و انرژی مصرفی است که هر دو آن ها میزان انرژی کمی مصرف می کنند اما مصرف انرژی تین کلاینت ها کمتر است.

سرعت

در برخی از مدل های تین کلاینت ها با توجه به برند تولید کننده که دارند سرعت بالاتری در مقایسه با MINIPC ها دارند.

توان پردازشی

توانایی مینی پی سی هایی که در گیمنت ها استفاده می شوند با توجه به قطعات سخت افزاری قوی که برای آن تعبیه شده است قوی تر می باشد.

قدرت سخت افزاری

CPU، رم و هارد تین کلاینت ضعیف هستند بنابراین باید اطلاعات لازم را از سرور دریافت نمایند اما این قضیه در ارتباط با مینی سی پی ها صدق نمی کند.

امنیت

تین کلاینت ها در مقایسه با MINI PC ها امنیت بیشتری در برابر سرقت اطلاعات، ویروسی شدن و بد افزارها دارد و به همین دلیل در بسیاری از سازمان ها و ادارات از ان استفاده می کنند.

مزایای-خرید-مینی-پی-سی

مزایا و کاربردهای مینی پی سی یا مینی کامپیوتر

  1. اندازه بسیار کوچک
  2. طراحی زیبا و منحصر به فرد
  3. عملکرد و  کارایی بالا
  4. مصرف بسیار کم برق در مقایسه با کامپیوترهای شخصی
  5. تنوع محصولات
  6. قابلیت شخصی ‌سازی و ارتقا
  7. قابلیت حمل و نقل  آسان
  8.  حرارت بسیار کم
  9. عدم ایجاد آلودگی صوتی
  10.  نصب آسان در پشت مانیتور 
  11. قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالا
  12. و غیره

قیمت-مینی-پی-سی

قیمت مینی پی سی (mini pc)

با توجه به نوسانات اخیر بازار برای این محصولات نمی توان قیمت ثابتی را در نظر گرفت اما عواملی چون برند تولید کننده و مدل این تجهیزات می تواند دخالت مستقیمی در بهای تمام شده این MINIPC داشته باشد. به طور کلی عوامل زیر تعیین کننده قیمت این تجهیزات هستند:

1- مشخصات 

قیمت مینی پی سی تا حد زیادی با مشخصات آن تعیین می شود. مینی رایانه‌های شخصی در طیف گسترده‌ای از پیکربندی‌ها، از مدل‌های پایه با پردازنده‌های سطح ابتدایی و فضای ذخیره‌سازی محدود گرفته تا مدل‌های سطح بالا با پردازنده‌های قدرتمند، مقادیر زیاد رم و گزینه‌های ذخیره‌سازی گسترده عرضه می‌شوند. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه مشخصات یک مینی پی سی پیشرفته تر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود. مصرف کنندگان هنگام انتخاب مینی پی سی با مشخصات مناسب برای خود باید نیازها و بودجه خود را در نظر بگیرند.

2- شهرت برند

شهرت برند نیز نقش بسزایی در قیمت مینی پی سی دارد. برندهای معروفی که به کیفیت و قابلیت اطمینانی شهرت دارند معمولاً برای محصولات خود حق بیمه دریافت می کنند. در حالی که این برندها ممکن است گزینه های پشتیبانی و گارانتی بهتری را برای مشتری ارائه دهند. مصرف کنندگان باید بدانند که ممکن است به جای عملکرد واقعی یا ویژگی های مینی پی سی، برای نام تجاری هزینه بیشتری بپردازند. برای مصرف کنندگان مهم است که در مورد مارک های مختلف تحقیق کنند و نظرات سایر کاربران را بخوانند تا مشخص کنند کدام برند بهترین ارزش را برای پول آنها ارائه می دهد.

3- اندازه و طراحی دستگاه

یکی دیگر از عواملی که بر قیمت این محصولات  تاثیر می گذارد اندازه و طراحی دستگاه است. مینی پی سی ها در شکل ها و اندازه های مختلفی تولید می شوند که برخی از مدل ها فشرده تر و سبک تر از بقیه هستند. طرح‌های کوچک‌تر و زیباتر اغلب به دلیل هزینه‌های مهندسی و ساخت اضافی، قیمت بالاتری دارند. مصرف کنندگان هنگام انتخاب یک کامپیوتر کوچک باید در نظر بگیرند که آیا حمل و نقل و زیبایی شناسی را بر عملکرد و مقرون به صرفه بودن ترجیح می دهند یا خیر.

4- لوازم جانبی

همچنین  ویژگی ها و لوازم جانبی یک مینی پی سی می تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. برخی از مینی رایانه‌های شخصی همراه با لوازم جانبی مانند صفحه کلید، ماوس یا مانیتور ارائه می‌شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از مصرف‌کنندگان بخواهند که این موارد را جداگانه خریداری کنند. رایانه‌های شخصی کوچک با ویژگی‌های اضافی مانند بلندگوهای داخلی، صفحه نمایش لمسی یا ویژگی‌های امنیتی بیومتریک نیز ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند. مصرف کنندگان باید به دقت بررسی کنند که کدام ویژگی برای آنها ضروری است و آیا مایلند برای راحتی یا عملکرد بیشتر هزینه بیشتری بپردازند.

5- روند بازار

قیمت مینی پی سی بسته به روند بازار و پیشرفت های تکنولوژیکی نیز می تواند در نوسان باشد. از آنجایی که مدل‌های جدید با مشخصات و ویژگی‌های به‌روز عرضه می‌شوند، مدل‌های قدیمی‌تر ممکن است قیمت خود را کاهش دهند تا جا برای آخرین پیشنهادات باز شود. مصرف‌کنندگان باید مراقب فروش، تبلیغات و تخفیف‌ها باشند تا بهترین تخفیف‌ها را در رایانه‌های شخصی کوچکی که نیازهایشان را برآورده می‌کنند، بیابند. مقایسه قیمت‌های خرده‌فروشی‌های مختلف و فروشگاه‌های آنلاین برای اطمینان از اینکه بهترین قیمت و کیفیت را دریافت کرده اید، بسیار مهم است.

 

خرید-مینی-پی-سی

خرید مینی پی سی

وقتی صحبت از خرید یک مینی پی سی به میان می آید، چندین فاکتور مهم وجود دارد که باید قبل از خرید در نظر بگیرید. این عوامل می توانند بر عملکرد و قابلیت استفاده مینی پی سی تأثیر بگذارند؛ بنابراین انجام تحقیقات کامل و سنجش دقیق  برخی گزینه ها حیاتی است. در این قسمت، ما برخی از عوامل کلیدی را که باید در هنگام خرید مینی پی سی در نظر بگیرید، مورد بحث قرار می دهیم.

توجه به پردازنده دستگاه

اولین عاملی که باید در نظر گرفت پردازنده است. پردازنده مغز کامپیوتر است و نقش مهمی در تعیین سرعت و عملکرد کلی مینی پی سی دارد. مهم است که پردازنده ای را انتخاب کنید که به اندازه کافی قدرتمند باشد تا بتواند نیازهای محاسباتی شما را برطرف کند. برخی از گزینه های محبوب پردازنده برای رایانه های شخصی کوچک شامل پردازنده های Intel Core i3، i5 و i7 هستند.

توجه به میزان رم

فاکتور مهم دیگری که باید در نظر گرفت میزان رم است. RAM  یا حافظه با دسترسی تصادفی، برای ذخیره داده های موقت و دستورالعمل های برنامه ای استفاده می شود که پردازنده برای دسترسی سریع به آنها نیاز دارد. هرچه رم یک مینی پی سی بیشتر باشد، سریعتر و کارآمدتر خواهد بود. توصیه می شود حداقل 8 گیگابایت رم برای کارهای محاسباتی اولیه داشته باشید اما اگر قصد دارید از مینی رایانه شخصی برای کارهای سخت تری مانند بازی یا ویرایش ویدیو استفاده کنید، توصیه می شود رم 16 گیگابایتی یا بیشتر را انتخاب کنید.

در نظر گرفتن گزینه های اتصال

گزینه های اتصال یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید در هنگام خرید یک کامپیوتر کوچک به آن توجه کنید. مهم است که مینی رایانه شخصی را انتخاب کنید که دارای پورت ها و اتصالات مختلفی مانند USB، HDMI، اینترنت و پورت های صوتی باشد. این به شما  اطمینان می دهد  که می توانید به راحتی و بدون هیچ زحمتی تمام لوازم جانبی و دستگاه های خود را به مینی پی سی متصل کنید.

توجه به انداز مینی پی سی

اندازه و طراحی مینی پی سی ها  نیز فاکتورهای مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند. مینی پی سی ها به گونه ای طراحی شده اند که جمع و جور باشند و فضا را کمتر اشغال کنند؛ بنابراین انتخاب مدلی که متناسب با فضای کاری و ترجیحات زیبایی شناختی شما باشد بسیار مهم است. برخی از مینی پی سی ها دارای طراحی های شیک و مدرن هستند، در حالی که برخی دیگر ظاهری سنتی و کاربردی دارند.

سیستم عامل

سیستم عامل  نیز  از گزینه های  کلیدی است که هنگام خرید مینی پی سی باید در نظر گرفت. اکثر مینی پی سی ها از قبل با ویندوز یا لینوکس نصب شده اند اما مهم است که سیستم عاملی را انتخاب کنید که با نرم افزار و برنامه های کاربردی شما سازگار باشد. علاوه بر این، برخی از مینی پی سی ها گزینه نصب یک سیستم عامل متفاوت را ارائه می دهند، بنابراین اگر ترجیحات خاصی دارید، ارزش بررسی این گزینه را دارد.

گارانتی 

گارانتی و پشتیبانی مشتری نیز فاکتورهای مهم دیگری  هستند. مهم است که سازنده معتبری را انتخاب کنید که در صورت بروز هرگونه مشکلی در کامپیوتر کوچک، گارانتی محکم و پشتیبانی قابل اعتماد مشتری را ارائه دهد. این به شما آرامش می دهد که بدانید در صورت بروز هر مشکلی تحت پوشش هستید.

 در نهایت برای خرید انواع مینی پی سی می توانید با کارشناسان فروش ما ارتباط برقرار نمایید و یا این که از طریق همین صفحه می توانید با همکاران ما ارتباط برقرار نمایید و از آن ها اطلاعات لازم را در ارتباط با مینی سی پی  مورد نیاز خود به دست بیاورید و با توجه به نیاز خود MINICP مورد نظر خود را خریداری نمایید.

سخن پایانی

مینی پی سی با توجه به مزایای بالایی که در سطرهای بالا اشاره کردیم طرفداران بسیاری را از آن خود کرده است همچنین ابعاد بسیار کمی دارند و قابلیت اجرای نرم افزارهای اداری را دارا می باشد و با توجه امنیت بالایی که دارد برای بسیاری از شرکت ها و ادارات گزینه مناسبی به حساب می آید.

وقتی صحبت از خرید یک کامپیوتر کوچک می شود، یکی از شرکت های معتبر که متمایز است، Ditech System است.

Ditech System یک ارائه دهنده مشهور محصولات الکترونیکی با کیفیت بالا از جمله مینی پی سی، لپ تاپ و لوازم جانبی است. با شهرت قوی برای نوآوری و قابلیت اطمینان، Ditech System به یک نام قابل اعتماد در صنعت فناوری تبدیل شده است. 

مقاله مرتبط: معرفی انواع کیوسک لمسی و کاربرد آنها

پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند